בשנים האחרונות מתרחבת תופעת הניצול הכלכלי של אזרחים ותיקים. ממחקר משנת 2005 עולה כי כ6% מהזקנים בארץ דיווחו כי נוצלו כלכלית. מאז 2010 המספר עלה בצורה חדה, כאשר רוב המקרים אינם מדווחים ואינם נחשפים בשל בושה ומצב נפשי וגופני ירוד. בדיון בכנסת בדצמבר 2018 חשפה מרב כוהן מהמטה למאבק בעושק קשישים, כי מעל 120 חברות שיווק הונו ועשקו עשרות אלפי קשישים בודדים, והוציאו בין אלפי שקלים למאות אלפי שקלים מכל אחד, והנזק הגדול ביותר הגיע גם ל-800 אלף שקלים.
אסתר, אישה בשנות השמונים לחייה ביצעה עסקה בה רכשה אחריות לשלוש שנים למוצרי חשמל הכוללת "מתנה": מערבל מזון ובלנדר בשווי של כ-4,000 שח. העסקה בוצעה כאשר נציג של החברה הגיע לתיקון מכשיר חשמל. אסתר הייתה מאושפזת ובבית היו בעלה חולה אלצהיימר ומטפלת שאינה דוברת עברית. הנציג התקשר לדבר עם אסתר לגבי התיקון ושכנע אותה לבצע את העסקה. רק בדיעבד כאשר הגיעו ה"מתנות" אסתר ראתה את הקבלה הבינה את משמעות העסקה. אסתר והמטפלת סברו שמדובר במתנה. אסתר חשה מושפלת, כבודה נפגע והיא נשארה עם תחושה קשה ש"עבדו עליה". לולא הגיעו לפתע מכשירי החשמל הביתה, המשפחה לא הייתה שמה לב לניצול: מדובר היה בעסקה ב 36 תשלומים של כ 90 ש"ח כל תשלום שהיו נחבאים בין חיובי האשראי. בנה של אסתר פנה אלי, ובסיוע של מרב כוהן ביטלנו את העסקה.
מהו ניצול כלכלי בגיל השלישי? וכיצד להתמודד איתו?
בהשתלמות מרתקת שהעבירו עו"ד ליאור חריש וד"ר אריאל מלאכי, עו"ד, שיתפו המרצים נתונים ותובנות כיצד להתמודד עם ניצול כלכלי. ניצול כלכלי כולל שימוש בלתי הולם או ניצול של כספים ומשאבים של האזרח הוותיק, כגון, הונאות, גניבה, לקיחת רכוש ללא קבלת הסכמה או תוך קבלת הסכמה תוך לחץ וניסיון לכפות החלטות. הגורמים המנצלים נמצאים הן במעגל המשפחתי (קרובי משפחה, מטפלים) והן נותני שירותים ומשווקי מוצרים בעיקר בשיטת הטלמרקטינג.
בהקשר הצרכני, מדובר בתופעה של אנשי מכירות וטלמרקטינג המתקשרים לאזרחים ותיקים ומשכנעים אותם לבצע עסקאות שברוב המקרים אין בהן צורך, תוך ניצול של חולשה קוגניטיבית או רגשית. בדרך כלל מדובר בעסקאות במחיר גבוה משמעותית מערכו האמיתי של המוצר או השרות.
כמה טיפים שיעזרו למנוע ניצול כלכלי בתחום הצרכנות:
- היו מודעים לנושא ותפתחו התנהגות זהירה: ככלל אצבע, אל תקבלו הצעות מחברות טלמרקטינג, במיוחד בכל מה שקשור ל"מתנות" ומועדוני לקוחות.
- כל יצירת קשר יזום ובקשת תשלום עבור שרות או מוצר משמשת כתמרור אזהרה.
- ניתן לחסום או לא לענות למספרים לא מוכרים.
- לא להתבייש לנתק את הטלפון אם מופעל לחץ לרכוש מוצר או שרות.
- הכי חשוב לא להסכים לתת פרטי אשראי ללא התייעצות עם מישהו או מישהי שאתם סומכים עליהם.
- אם יש לכם קרוב משפחה בגיל השלישי דברו אתו על הנושא, הציעו לעבור יחד על תדפיסי חשבון בנק וחיובי אשראי מידי פעם. הציעו עזרה בביצוע עסקאות, והזהירו לא לתת פרטי אשראי בטלפון ללא התייעצות.
מה אפשר לעשות אם חוויתם ניצול כלכלי?
קודם כל לא לוותר. לשתף, לדווח, לבקש עזרה. יש מה לעשות! ניתן לפנות לארגוני צרכנות, עמותות המסייעות לאזרחים ותיקים או לעורכי דין. במקרים מסוימים יש לאזרח הוותיק (מעל גיל 65) זכות ביטול מורחבת במסגרתה ניתן לבטל עסקה בתוך ארבעה חודשים. בנוסף, קיימת אפשרות להגיש תביעה אזרחית או תביעה ייצוגית, ובמקרים מסוימים גם תלונה למשטרה.
מוזמנים ליצור קשר לייעוץ ולהכוונה בנושא.